Last Updated: 1403-07-23

نورگیر پلی کربنات چیست؟ مزایا + کاربرد

نورگیر پلی کربنات یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای ورود نور طبیعی به داخل فضاهای داخلی ساختمان‌ها، سوله‌ها، گلخانه‌ها و دیگر سازه‌ها است. این نوع از نورگیرها از ورق‌های پلی کربنات تولید می‌شوند که به دلیل شفافیت و مقاومت زیاد، انتخابی ایده‌آل برای این کاربرد به شمار می‌آیند. در این مطلب انواع نورگیر ورق پلی کربنات و کاربردهای آن‌ها آشنا خواهید شد.

نورگیر ورق پلی کربنات چیست؟

آیا می‌دانید نور گیر پلی کربنات چیست؟ نورگیر پلی کربنات، در واقع سیستمی است که با استفاده از ورق‌های پلی کربنات شفاف یا نیمه‌شفاف طراحی می‌شود تا نور خورشید به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به داخل ساختمان وارد شود. این ورق‌ها جایگزین مناسبی برای شیشه هستند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند مانند وزن کم، مقاومت در برابر ضربه و جلوگیری از عبور اشعه‌های مضر UV، در محیط‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
اگر می‌خواهید بیشتر با پلی کربنات آشنا شوید این مقاله  پلی کربنات چیست؟ را مطالعه کنید.

نورگیر پلی کربنات یک از کاربرد های پلی کربنات به شمار می‌رود

چرا باید از نورگیر پلی کربنات استفاده کرد؟

استفاده از نورگیر ورق پلی کربنات به عنوان یکی از کاربرد پلی کربنات مزایای زیادی دارد که آن را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای روشنایی طبیعی و بهبود طراحی سازه‌ها تبدیل کرده است. برخی از مزایای کلیدی نورگیر پلی کربنات عبارت‌اند از:

  • عبور نور طبیعی:

ورق‌های پلی کربنات می‌توانند تا ۸۵ درصد نور طبیعی را به داخل فضا منتقل کنند. این ویژگی باعث می‌شود فضا روشن‌تر و جذاب‌تر به نظر برسد و به روشنایی مصنوعی در طول روز نیاز نباشد.

  • مقاومت فوق‌العاده در برابر ضربه:

پلی کربنات به دلیل ساختاری که دارد مقاومت خوبی از خود در برابر ضربات مکانیکی و فشارهای بالا، نشان می‌دهد. به همین علت این ورق‌ها در برابر باران، تگرگ و حتی حوادث احتمالی مانند برخورد اجسام سنگین، سالم باقی می‌مانند. پس می‌توان گفت که گزینه‌ای مناسب برای پوشاندن بالکن با پلی کربنات هستند.

  • عایق حرارتی و کاهش هزینه‌های انرژی:

نورگیرهای پلی کربنات به خصوص نوع چندجداره آن‌ها، عایق حرارتی خوبی هستند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کنند. این ویژگی به کاهش هزینه‌های گرمایش و سرمایش کمک خواهد کرد.

  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UV):

با توجه به مزایا و معایب پلی کربنات می‌توان گفت که یکی از مزایای ورق‌های پلی کربنات این است که معمولاً با لایه‌ای محافظ در برابر اشعه‌های مضر UV تولید می‌شوند. این لایه محافظ در نورگیر پلی کربنات باعث می‌شود که آن‌ها به مرور زمان زرد نشوند و از تجهیزات و ساکنان داخل ساختمان نیز در برابر آسیب‌های ناشی از UV محافظت ‌کنند.

نورگیر ورق پلی کربنات، باعث عبور نور طبیعی به داخل فضا میشود

انواع نورگیر پلی کربنات به همراه کاربرد

نورگیر پلی کربنات با توجه به ویژگی‌ها مزایایی که با آن‌ها شدید در پروژه‌های مختلف ساختمانی و صنعتی کاربرد دارند. این نورگیرها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که مانند انواع پلی کربنات، هر کدام برای کاربری خاصی استفاده می‌شوند. از انواع نورگیر ورق پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نورگیر پلی کربنات تخت

نورگیرهای تخت یکی از رایج‌ترین انواع نورگیرهای پلی ‌کربنات هستند. این نوع نورگیرها از ورق‌های پلی کربنات تخت و شفاف یا نیمه‌شفاف ساخته می‌شوند و به‌طور مستقیم روی سقف یا دیوار نصب می‌شوند. نورگیرهای تخت به دلیل طراحی ساده و نصب آسان، در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری همچنین سالن‌های ورزشی و باشگاه‌ها کاربرد دارند.

2- نورگیر ورق پلی کربنات چندجداره

ورق‌های پلی کربنات چندجداره از چندین لایه تشکیل شده‌اند که فضای خالی بین لایه‌ها باعث ایجاد عایق حرارتی و صوتی می‌شود. این نورگیر پلی کربنات علاوه‌بر عبور نور، عایق حرارتی و صوتی بسیار خوبی است و به همین دلیل در فضاهایی که نیاز به کنترل دما و کاهش مصرف انرژی دارند مانند سالن‌های ورزشی و استخرها، کارخانه‌ها و انبارها، ساختمان‌های تجاری و اداری استفاده می‌شود.

3- نورگیر پلی کربنات دوجداره

نورگیرهای دوجداره یا گنبدی از ورق‌های پلی کربنات با طراحی گنبدی ساخته می‌شوند که می‌توانند نور طبیعی را به‌طور گسترده به داخل فضا هدایت کنند. این نوع نورگیرها علاوه‌بر زیبایی ظاهری، عایق‌بندی حرارتی و صوتی خوبی نیز دارند و برای فضاهایی چون ساختمان‌های تجاری و اداری بزرگ، مراکز آموزشی و استخرهای سرپوشیده که نیاز به نور یکنواخت و محیطی آرام مناسب هستند.
اگر می‌خواهید بدانید چگونه از پلی کربنات در صنعت ساختمان استفاده می‌شود، مقاله سقف پارکینگ با پلی کربنات را مطالعه کنید.

یکی از کاربردهای نورگیر پلی کربنات دوجداره،استفاده از آن برای سقف پارکینگ است

نحوه نصب نورگیر پلی کربنات

نصب نورگیر پلی کربنات به سادگی انجام می‌شود. ابتدا باید فریم مناسبی برای نصب ورق‌ها طراحی و آماده شود. سپس ورق‌های پلی کربنات با استفاده از پیچ‌ها و اتصالات مخصوص روی فریم نصب می‌شوند. برای اطمینان از آب‌بندی کامل، از نوارهای مخصوص آب‌بندی در محل درزها استفاده خواهد شد. برای نحوه نصب ورق پلی کربنات بهتر است از نصابی با تجربه کمک بگیرید.

نتیجه گیری

نورگیر پلی کربنات یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای استفاده از نور طبیعی در ساختمان‌ها و سازه‌های مختلف است. با توجه به مزایا و ویژگی‌های بی‌نظیر این ورق‌ها، نورگیر ورق پلی کربنات نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است، بلکه می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت زندگی در محیط‌های داخلی شود. انتخاب نوع مناسب نورگیر بسته به نیاز پروژه و محل نصب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
اگر قصد خرید پلی کربنات و نورگیر پلی کربنات را دارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی همیار پوشش سالار مراجعه کرده و در بین انواع مختلف آن، یکی را انتخاب کنید. چنانچه نیاز به راهنمایی داشتید می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی کنند.

دسته بندی: مقالات