Last Updated: 1403-07-23

راهنمای جامع ابعاد ورق پلی کربنات

ورق‌های پلی کربنات یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین مواد ساختمانی در پروژه‌های مختلف صنعتی و ساختمانی هستند. این ورق‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی همچون شفافیت، مقاومت در برابر ضربه، سبکی و انعطاف‌پذیری، جایگزین مناسبی برای شیشه و مواد دیگر محسوب می‌شوند پلی کربنات در اشکال و ابعاد مختلفی تولید می‌شود، به همین علت برای استفاده از آن‌ها باید با ابعاد ورق پلی کربنات و ویژگی‌های آن‌ها آشنا باشید. در ادامه این مقاله با اندازه ورق پلی کربنات آشنا خواهید شد.

پلی کربنات‌ها با توجه به ویژگی‌ها و کاربرد در ابعاد مختلف تولید می‌شوند-1

آشنایی با ابعاد ورق پلی کربنات

انواع پلی کربنات در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. همانطور که قبلا بیان شد، ابعاد این ورق‌ها یکی از عوامل موثر بر قیمت پلی کربنات هستند.از انواع ابعاد ورق پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ورق پلی کربنات تخت

ورق‌های تخت پلی کربنات به دلیل شفافیت و مقاومت زیاد در برابر ضربه، یکی از رایج‌ترین انواع این ورق‌ها هستند. از این ورق‌ها در پروژه‌هایی مانند پنجره‌های بزرگ، سقف‌های نورگیر و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. ابعاد ورق‌های تخت ۲۱۰ × ۳۰۰ سانتی‌متر یا ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر و ضخامت آن ۲ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر است.

2. ورق پلی کربنات دوجداره

ورق‌های پلی کربنات دوجداره دارای دو لایه مجزا هستند که فضای خالی میان آن‌ها باعث می‌شود این ورق‌ها خاصیت عایق حرارتی و صوتی پیدا کنند. این نوع ورق بیشتر برای ساخت گلخانه‌ها، سقف‌های نورگیر و پروژه‌هایی که نیاز به حفظ دما دارند، مناسب است. همچنین برای پوشاندن بالکن با پلی کربنات از این ورق‌ها استفاده می‌شود. ابعاد ورق های پلی کربنات دوجداره ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر و ضخامت آن بین ۴ میلی‌متر تا ۲۰ میلی‌متر متغیر خواهد بود.

3. ورق پلی کربنات موج‌دار

این ورق‌ها به دلیل فرم خاص خود مقاومت بیشتری در برابر باران، باد و نور خورشید دارند. این ورق‌ها بیشتر برای سقف‌های پوششی انبارها، سوله‌ها و گلخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق موج‌دار در ابعاد ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر و ضخامتی بین ۰.۸ میلی‌متر تا ۲ میلی‌متر تولید می‌شود.

4. ورق پلی کربنات چندجداره

ورق‌های پلی کربنات چندجداره یکی دیگر از انواع خاص ورق‌های پلی کربنات هستند که چندین لایه موازی دارند. این لایه‌ها، علاوه‌بر ایجاد مقاومت بیشتر، باعث می‌شوند که این ورق‌ها عایق بهتری در برابر حرارت و صدا باشند. این نوع از ورق پلی کربنات دارای ابعاد ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر و ضخامتی بین ۱۰ میلی‌متر تا ۲۵ میلی‌متر هستند.

پلی کربنات چندجداره یکی از انواع پلی کربنات ها با ابعاد 210 در 600 سانتی متر است-2

عوامل موثر بر ضخامت و ابعاد ورق پلی کربنات

همان‌طور که می‌دانید پلی کربنات چیست و ویژگی‌های مختلفی دارد که با توجه به ابعاد آن در پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شود. انتخاب ضخامت و ابعاد مناسب ورق پلی کربنات بسته به شرایط و نیازهای پروژه تأثیر بسزایی در دوام، کارایی و صرفه‌جویی اقتصادی دارد. از مهم‌‌ترین عواملی که بر ابعاد ورق پلی کربنات تأثیر می‌گذارد، می‌توان به مواردی چون کاربرد و نوع پروژه، میزان عایق مورد نیاز، شرایط آب‌وهوایی، میزان بودجه پروژه و جنس و نوع ورق پلی کربنات اشاره کرد.

راهنمای انتخاب ابعاد استاندارد ورق پلی کربنات بر اساس کاربرد

ورق‌های پلی کربنات به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود مانند شفافیت، مقاومت در برابر ضربه و عایق‌بندی حرارتی در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش از هر کاری انتخاب ابعاد و ضخامت مناسب ورق پلی کربنات بسیار حیاتی است. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید، به مقاله راهنمای خرید پلی کربنات مراجعه و آن را مطالعه کنید همچنین در ادامه راهنمای جامعی وجود دارد که به شما در انتخاب ابعاد مناسب کمک می‌کند:

ابعاد استاندارد ورق پلی کربنات:

ورق‌های پلی کربنات در ابعاد و ضخامت‌های متنوعی تولید می‌شوند که معمولاً استاندارد و قابل استفاده در انواع پروژه‌های ساختمانی، صنعتی و تزئینی هستند. ابعاد استاندارد ورق تخت پلی کربنات ۲۱۰ × ۳۰۰ سانتی‌متر یا ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر است و ابعاد استاندارد ورق چندجداره پلی کربنات۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر خواهد بود.

  • انتخاب ابعاد ورق پلی کربنات برای سقف‌های نورگیر:

برای پروژه‌هایی که نیاز به نصب سقف‌های نورگیر دارند، ورق‌های پلی کربنات به دلیل شفافیت و مقاومت زیاد بهترین گزینه هستند. برای این کاربرد، ورق‌های با ضخامت کم‌تر و ابعاد استاندارد می‌توانند به‌طور موثری نور طبیعی را به داخل محیط هدایت کنند. ابعاد بزرگتر معمولاً باعث کاهش درزها و یکپارچگی بیشتر پوشش سقف می‌شود. به همین علت ابعاد پیشنهادی برای استفاده در این کاربرد ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر است.

  • انتخاب ابعاد ورق پلی کربنات برای گلخانه‌ها:

گلخانه‌ها، یکی از مهم‌ترین کاربرد های پلی کربنات هستند، زیرا این ورق‌ها علاوه‌بر عبور نور، عایق حرارتی مناسبی هم هستند. برای گلخانه‌ها معمولاً از ورق‌های چندجداره استفاده می‌شود که از هدر رفتن حرارت جلوگیری کرده و در عین حال نور کافی برای رشد گیاهان فراهم می‌کند. بهترین ابعادی که برای این کار می‌توان استفاده کرد ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر است.

  •  انتخاب ابعاد ورق پلی کربنات برای نمای ساختمان:

در نمای ساختمان‌ها، به‌ویژه در طراحی‌های مدرن، از ورق‌های پلی کربنات برای ایجاد جلوه‌های زیبا و همچنین عایق‌بندی حرارتی استفاده می‌شود. برای این کاربرد، ضخامت و ابعاد ورق به نوع طراحی و مقاومت مورد نیاز بستگی دارد. اندازه ورق پلی کربنات که برای این پلی کربنات پیشنهاد می‌شود ابعاد ۲۱۰ × ۳۰۰ سانتی‌متر یا ۲۱۰ × ۶۰۰ سانتی‌متر است.

انتخاب مناسب ابعاد ورق پلی کربنات برای سقف نورگیر-3

کلام آخر

ورق‌های پلی کربنات با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد و انواع مختلفی که در ضخامت و ابعاد دارند، به یکی از مهم‌ترین مواد ساختمانی و صنعتی تبدیل شده‌اند. آشنایی با ابعاد استاندارد ورق پلی کربنات و انواع آن به شما کمک می‌کند تا بهترین ابعاد ورق پلی کربنات را برای پروژه‌های خود داشته باشید.

چنانچه قصد خرید پلی کربنات را دارید، می‌توانید در سایت همیار پوشش سالار این ورق‌ها را در ابعاد و ضخامت‌های مختلف مشاهده کنید. در نهایت با توجه به نیاز پروژه و شرایط آن ابعاد ورق های پلی کربنات مورد نظر خود را پیدا کرده و خریدی ایمن را تجربه کنید.
اگر برای انتخاب اندازه ورق پلی کربنات به راهنمایی نیاز داشتید، می‌توانید با کارشناسان همیار پوشش سالار تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دسته بندی: مقالات