Last Updated: 1403-06-22

5 تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس؛ کدام ماده انتخاب بهتری برای پروژه شماست؟

پلی کربنات و فایبرگلاس دو ماده‌ای هستند که به‌طور گسترده در مواد ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شوند. این دو ماده شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند که در زمان استفاده انتخاب را سخت می‌کند و افراد را در دو راهی قرار می‌دهد که کدام یک بهتر است؟ در این مقاله با تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس آشنا خواهید شد. پس اگر در حال ساخت و ساز هستید و انتخاب بین پلی کربنات و فایبرگلاس برای شما سخت است، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

پلی کربنات و فایبرگلاس: دو قهرمان دنیای مواد با ویژگی‌های شگفت‌انگیز!

اول از همه مهم است که با تعریف این دو ماده آشنا شوید.
پلی کربنات چیست؟ پلی کربنات یک پلاستیک شفاف و سخت است و وزن سبکی دارد و جایگزین مناسبی برای شیشه است
فایبرگلاس چیست؟ فایبرگلاس از الیاف شیشه‌ای تقویت شده با پلاستیک، همراه با پوششی از رزین ساخته می‌شود.

در دنیای ساخت و ساز و صنایع مختلف، انتخاب پلی کربنات و فایبرگلاس چالش‌های خاص خود را دارد. زیرا هر دوی این مواد ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که باعث می‌شود انتخاب را برای افراد سخت کنند. به همین علت شما باید با تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس آشنا باشید, و بدانید موادی مانند پلی کربنات یا فایبر گلاس چیست تا بتوانید در هر شرایط خاص انتخابی مناسب داشته باشید.

مقایسه پلی کربنات و فایبرگلاس و بیان کاربرد آن ها-1

تفاوت فایبرگلاس و پلی کربنات عبارت است از:

مقایسه پلی کربنات با فایبر گلاس از نظر کاربرد

پلی کربنات و فایبرگلاس ویژگی‌های خاصی دارند که باعث می‌شود هر کدام در زمینه خاصی کاربرد داشته باشند. به همین علت در مقایسه پلی کربنات با فایبر گلاس می‌توان گفت فایبرگلاس در ساخت انواع ایرانیت و اتاقک‌ها، تولید سپر انواع خودرو، صنعت هواپیماسازی، صنعت کشتی سازی، ساخت سیلوهای سیمان و مخازن نگهداری مایعات کاربرد دارد.
اما از کاربرد پلی کربنات می‌توان به مواردی چون پانل پنجره، نورگیر سقف، جعبه‌ تجهیزات الکترونیکی مثل جعبه فیوز و تابلو برق صنعتی، شیشه ضد گلوله و ضربه، محفظه‌های اتوبوس و قطار، عینک ایمنی، لنز میکروسکوپ و تلسکوپ اشاره کرد.

وزن و شکل ظاهری

فایبرگلاس به طور قابل توجهی سبک‌تر از پلی کربنات است. این ویژگی باعث می‌شود فایبرگلاس برای کاربردهایی که نیاز به مواد سبک دارند، مانند بدنه خودروها و قطعات هواپیما، گزینه بهتری باشد. پلی کربنات یک پلاستیک شفاف است که آلودگی کمتری را به خود جذب می‌کند در حالی که فایبرگلاس غالبا سطحی غیر شفاف دارد.

تفاوت فایبرگلاس و پلی کربنات از نظر مقاومت

1. مقاومت به حرارت:

با توجه به روش های تولید پلی کربنات می‌توان گفت که این ماده در برابر دماهای بالا بسیار مقاوم است. اما فایبرگلاس در دماهای بسیار بالا ممکن است دچار تغییر شکل شود.

2. مقاومت به اشعه UV:

پلی کربنات معمولاً دارای پوشش مقاوم در برابر اشعه UV است که از آن در برابر تابش مستقیم خورشید محافظت می‌کند. اما فایبرگلاس ممکن است به مرور زمان در برابر اشعه UV آسیب ببیند و تغییر رنگ دهد.

3. خط و خراش:

یکی دیگر از موارد ایجاد تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس میزان خط و خراش روی آن‌ها است. به‌طور کلی می‌توان گفت روی سطح پلی کربنات به‌راحتی خط و خراش می‌افتد و مقاومتی در این زمینه ندارد. اما فایبرگلاس مقاومت بیشتری در برابر خط و خراش دارد.

مقایسه قیمت پلی کربنات و فایبرگلاس

در مقایسه پلی کربنات با فایبر گلاس از نظر قیمت می‌توان گفت با توجه به ویژگی‌ها و مواد اولیه فایبرگلاس به‌طور معمول قیمت فایبرگلاس نسبت به قیمت پلی کربنات کمتر است.

تفاوت انعطاف پذیری فایبرگلاس و پلی کربنات

یکی دیگر از تفاوت فایبرگلاس و پلی کربنات، میزان انعطاف پذیری هر کدام از این ورق‌ها است. می‌توان گفت که فایبرگلاس در مقابل خم شدن و شکل‌گیری انعطاف زیادی ندارد و اگر برای شکل‌دهی فشار زیادی به آن وارد شود احتمال شکستن آن زیاد است. اما پلی کربنات انعطاف پذیری خوبی دارد و راحت‌تر شکل می‌گیرد و تغییر حالت می‌دهد.

استفاده از فایبرگلاس در ایجاد سایه بان و سقف-2

فایبرگلاس یا پلی کربنات ؟ کدام یک بهتر است ؟

تفاوت ورق پلی کربنات و فایبرگلاس مانند تفاوت ورق پلی کربنات و پلکسی است و امکان دارد شما را در انتخاب سردرگم کند. انتخاب بین این دو ماده بستگی به نیازهای خاص پروژه و کاربرد مورد نظر شما وابسته است. اگر به دنبال ماده‌ای با شفافیت زیاد و مقاومت در برابر ضربه هستید، پلی کربنات بهترین گزینه مناسبی خواهد بود. اما اگر به دنبال ماده‌ای مقاوم در برابر خوردگی و سبک برای ساخت قطعات پیچیده هستید، فایبرگلاس انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

استفاده از فایبرگلاس در ساخت مخازن

کلام آخر

همان‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، فایبرگلاس و پلی کربنات ویژگی‌های خاصی دارند که باعث تفاوت کاربرد آن‌ها شده است. با توجه به تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس، شما باید ابتدا به کاربرد مورد نیاز و انتظار خود توجه کنید سپس با در نظر گرفتن تفاوت  قیمت پلی کربنات و فایبرگلاس یکی از این دو ماده را انتخاب کنید.
چنانچه پس از مقایسه پلی کربنات با فایبر گلاس هنوز هم در انتخاب یکی از این دوماه ساختمانی تردید داشتید، می‌توانید با کارشناسان همیار پوشش سالار تماس بگیرید تا شما را به‌طور کامل راهنمایی کنند. همچنین برای خرید هر دوی این محصولات می‌توانید به فروشگاه اینترنتی همیار پوشش سالار مراجعه کرده و در بین انواع پلی کربنات و فایبرگلاس، محصول مورد نظر خود را پیدا کنید تا خریدی مطمئن را تجربه کنید.

دسته بندی: مقالات