Last Updated: 1403-08-03

روش های تولید پلی کربنات: پلیمر جادویی

ورق پلی کربنات پلیمرهای ترموپلاستیکی هستند که در مصارف متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. ساختمان سازی، صنعت دارو، صنایع شیمیایی، خودروسازی و … از جمله مواردی هستند که از این ورق استفاده می نمایند. نکته قابل توجه این است که پلی کربنات ها انواع مختلفی دارند و با روش های متنوعی تولید می شوند. بنابراین شناخت انواع روش تولید پلی کربنات می تواند نقش موثری در انتخاب آن ها داشته باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با انواع روش تولید ورق پلی کربنات و تاریخچه آن به طور کامل آشنا کنیم.

روش های تولید پلی کربنات: پلیمر جادویی

پلی کربنات چیست؟

در پاسخ به پلی کربنات چیست ، باید بگوییم که پلی کربنات از ماده پلیمری ساخته می شود و از نظر ظاهری شباهت زیادی به شیشه دارد. به همین دلیل به راحتی می توان انواع ورق های پلی کربنات را جایگزین شیشه نمود. این ورق ها از انواع مختلفی برخوردارند که هر کدام ویژگی های مخصوص خود را دارند. ورق پلی کربنات شفاف، ورق پلی کربنات موجدار، ورق پلی کربنات دوجداره و ورق پلی کربنات چند جداره از رایج ترین پلی کربنات ها می باشند. این ورق ها در مصارف مختلفی مانند ساخت تجهیزات ساختمانی، لوازم خودرو، بسته بندی و ساخت آمپول ها مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت دیواره گلخانه، شیشه های ضدگلوله، سقف های کاذب پارکینگ و استخر نیز از دیگر کاربردهای ورق پلی کربنات محسوب می شوند.

ورق پلی کربنات در برابر سرما و گرما از مقاومت قابل توجهی برخوردار است. از طرفی در برابر ضربه و فشار نیز استحکام بالایی دارد. مقاومت در برابر اشعه خورشید، وزن سبک نسبت به شیشه و شفافیت بالا از دیگر ویژگی های پلی کربنات ها محسوب می شود. قیمت گذاری ورق پلی کربنات نیز با توجه به این ویژگی ها و انواع پلی کربنات ها محاسبه می گردد. فراموش نکنید که برندهای تولید کننده این محصول پلیمری نیز در تعیین قیمت آن نقش دارد.

پلی کربنات چیست

تاریخچه روش تولید پلی کربنات

از ابتدای سال 1898 دانشمندان دانشگاه مونیخ تحقیقات خود را در زمینه کشف روش تولید پلی کربنات شروع کردند. پس از آن به دلایل نامعلومی این تحقیقات متوقف شدند و نتیجه ای در پی نداشتند. شیمی دان آلمانی در سال 1953 ادامه این تحقیقات را شروع کرد و توانست اولین نمونه از ورق های پلی کربنات را تهیه کند. دانشمند دیگری در نیویورک نیز پس از یک هفته فرمول ساخت این ماده را کشف کرد.

در سال 1953 دکتر دنیل فاکس توانست به روش تولید پلی کربنات رزین برسد و آن را در سال 1958 به تولید انبوه برساند. به همین دلیل است که پس از آن به دکتر فاکس پدر پلی کربنات نیز گفته می شود. پس از آن روش های مختلفی برای تولید پلی کربنات ها مورد استفاده قرار می گرفتند. به همین دلیل است که انواع پلی کربنات ها با ویژگی های مختلف تولید شدند و در مصارف متعددی مورد استفاده قرار می گیرند.

تاریخچه روش تولید آن

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد روش تولید پلی کربنات از انواع مختلفی برخوردار است که عبارتند از:

  • پلیمریزاسیون دی اتیل گلیکول:

در این روش تولید پلی کربنات پیوند دوگانه کربن را از بین می برند و کربن ها را به یکدیگر متصل می نمایند. پلی کربنات حاصل از این روش بسیار شفاف است و می تواند جایگزین شیشه شود.

  • پلیمریزاسیون بدون فسژن:

پلیمریزاسیون بدون فسژن نیز دیگر روش تولید پلی کربنات است که شرکت های بایر و ال جی از آن استفاده می نمایند. در این روش پلیمریزاسیون به صورت دو مرحله ای و بدون محلول های اضافی انجام می شود.

  • دو مرحله‌ای ذوب:

ذوب دو مرحله ای نیز بهترین روش تولید پلی کربنات است که با نام متد ذوب نیز معرفی می گردد. در این روش ابتدا دی فنیل کربنات را با بیفنول آی واکنش می دهند. هنگامی که فنول را از ترکیب خارج کردند، پلی کربنات شکل می گیرد. در ادامه تناسب میان استر محلول و دی فنیل تبخیر می گردد و دی فنیل کربنات ساخته می شود. این محصول بسیار خالص بوده و از مزایای فوق العاده ای برخوردار است. البته هزینه بالای تهیه این پلی کربنات مهم ترین عیب آن می باشد.

نکته: استفاده از ترکیب آروماتیک نیز به عنوان روش تولید پلی کربنات مورد استفاده قرار می گرفت که استفاده از آن تقریبا منسوخ شده است. در این روش رزورسینول و یا هیدروکینون را با استفاده از گاز فسژن واکنش می دهند. پلی کربنات های حاصل از این روش بسیار شکننده هستند. به همین دلیل است که استفاده از این تکنیک را توصیه نمی کنند.

برای اطلاع از قیمت پلی کربنات در انواع مختلف به سایت همیار پوشش سالار می توانید مراجعه کنید و با مناسبترین قیمت خریداری نمایید.

کلام آخر

انتخاب بهترین و مناسب ترین ورق پلی کربنات با توجه به کاربرد مورد نظر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. بنابراین بهتر است در ابتدا راهنمای خرید پلی کربنات را مطالعه نمایید و انواع آن را بشناسید. فراموش نکنید که انتخاب فروشگاه مناسب و برند معتبر نیز بسیار حائز اهمیت است. پلیمر طلایی یزد یکی از معتبرترین برندهای تولیدکننده ورق های پلی کربنات می باشد. برای خرید محصولات این برند و دیگر برندهای معتبر تولیدکننده پلی کربنات می توانید به فروشگاه همیارپوشش مراجعه نمایید.

همیار پوشش سالار فعالیت خود را از سال های ابتدایی دهه 70 آغاز کرد و توانست با رعایت چهارچوب های اصولی کسب و کار مشتریان زیادی را جذب نماید. این فروشگاه به طور تخصصی انواع ورق های پلی کربنات را به شما ارائه می دهد. از طرفی می توانید با مشاوران این مجموعه تماس گرفته و بخواهید با توجه به نیازهایتان بهترین نوع پلی کربنات را به شما معرفی نمایند. ارائه باکیفیت ترین محصولات با مناسب ترین قیمت از مهم ترین اهداف این مجموعه محسوب می شود.

دسته بندی: مقالات